De S.S. AUSTRALIS.

Hier op deze plek wil ik proberen onder woorden te brengen, wat mij zo boeit aan dit oude schip. Op het internet zijn meer mensen te vinden die hun "liefde" voor schepen op een of andere manier uitdragen.

Mijn vader heeft een paar zwart-wit foto's van de reis gemaakt met de Voigtlander, zie het "over mijzelf" deel van de site.

Tegenwoordig vind ik het erg jammer dat er niet veel meer foto's waren, maar ja, dat verander je nu niet meer, en ik mag blij zijn dat deze er nog zijn. Als kind keek ik vaak naar deze plaatjes, en dan kwamen de herinneringen weer boven.

De gekleurde foto's zijn met toestemming overgenomen van de genoemde websites.

Mijn

.....Herinneringen.....

 

De luxe en het comfort, de rust, de grandeur van een "oude dame", een nu, anno 2006, haast vergeten manier om de aarde te bereizen. Als ik eraan terugdenk lijkt het wel iets van een andere planeet. tegenwoordig is supersnel nog niet vlug genoeg, druk druk druk, snel snel snel.... In deze tijd is een zeereis per lijnschip, iets dat we ons qua tijd niet meer kunnen voorstellen, laat staan ons permitteren.

De geur van de zee, vermengd met verf, geuren van olie, eten, dolfijnen en vliegende vissen die bij de boeg zwommen.  De intens blauwe oceaan, doorsneden door spierwit en romig uitziend schuim.

Lifeboat drills, reddingsoefeningen werden regelmatig gehouden. Op zee geldt "safety first"!

Hoe belangrijk dat is, blijkt wel uit het volgende:

FIRE!!!!! FIRE!!!!

Op de volgende reis, op 22 oktober 1970, van Sydney naar Rotterdam, brak tussen Nieuw Zeeland en de Fiji-eilanden brand uit aan boord van de Australis.

Deze brand had bijna het schip verwoest, maar het liep gelukkig allemaal goed af.

Hier kun je krantenartikelen over de bijna-ramp lezen (in PDF-formaat)

deel 1 FIJI-Times 26 oktober 1970

deel2 verwijzingspagina Ken Ironside

 

Maar goed, verder...

Achterop, bij de vlaggenmast, daar kon je de enorme power van het schip letterlijk voelen. Alles rammelde en trilde, terwijl de beide schroeven, aangedreven door turbines die 37000 PK leverden, door het water ranselden.

 

Volgende Pagina...